onsdag 30. mars 2016

Ikke brenn ned huset ditt! Om linolje og filler...

                                                  Fille med maling og en god del linolje - kan være lurt å kaste denne… 

I dette innlegget vil jeg anbefale deg å ikke brenne ned huset ditt!

La meg forklare… Jeg er en dedikert tilhenger av malefiller. Følgelig råder jeg mine elever til å bruke filler mer aktivt når de står foran staffeliet. Helst bruker jeg bomullsfiller, typisk fra t-skjorter eller sengetøy. Når jeg så skal male, tar jeg penslene opp fra malekaret, tørker av dem på kanten, før resterende linolje suges opp i en fille.
Men jeg bruker selvfølgelig fillene under selve maleøkten også! Da tørker jeg gjerne penslene på dem, hvis jeg f. eks. skal påføre malingen mer kontrollert (ikke for tykt). Kanskje ødelegger jeg t.o.m. noe som var bra; følgelig dypper jeg fillen i malemedium (som inneholder linolje) for å vaske feilen vekk.

Vel - vi gjør jo alle feil… Men det er én feil man ikke bør utsette seg for! Jeg minner stadig om det på mine kurs, men tar alltids en "kontrollrunde" når kurset slutter for dagen. Det finnes nemlig noen som krøller oljefylte filler sammen. Andre bretter t.o.m. fillene pent sammen og legger dem inni små, gjennomsiktige plastposer!

Mon tro om det er en god idé? Nei, det er nok ikke det…


                                                                                 Ikke bra 1: Sammenbrettet fille. 

For om det er ett sted man bør glemme sin gode oppdragelse, så er det i omgang med oljefiller!
Du bør ikke under noen omstendigheter brette eller krølle oljefylte filler sammen, for at det skal se ryddig ut rundt deg. Linolje fordunster nemlig, og hvis avgassene ikke slipper fri så igangsettes varmeutvikling; på et tidspunkt kan fillen begynne å brenne. Linolje er nemlig selvantennelig!


                                                                     Ikke bra 2: sammenkrøllet fille i lukket pose.

Du vil også kunne høre historier om dette i forbindelse med oppussing av hus. Eierne har f. eks. oljet et gulv. Fornøyde med resultatet puttes alle de oljedynkede fillene ned i spannet. Dagen etter er huset brent ned, fordi oljegassene ikke slapp fri…
Les mer om det i denne lenken til råd fra Storebrand forsikringsselskap.


     Ikke bra 3 (oppfinnsom variant): 
        sammenbrettet fille, stappet ned i malekopp full av malemedium. 

Men man trenger ikke kaste en fille såsnart den har fått en liten oljeflekk på seg! Som det nevnes i ovennevnte artikkel, så kan man simpelthen tørke fillene ved å brette dem ut og henge dem opp. Da slipper jo avgassene fri, og det blir ingen varmeutvikling.
Tørkingen kan foregå innendørs, f. eks. på staffeliet - sålenge fillen ikke er virkelig våt av olje.
Det er selvfølgelig også et spørsmål om hvor mye lukt man vil ha; mange har jo ikke et adskilt malerom/atelier.

Hvis man virkelig vil være trygg, så tørker man fillene (utbrettet) ute.


                                                                      Fillen brettes helt ut og henges f. eks. slik… 
                                                      Denne fillen er ikke så oljedynket som den avbildet øverst, 
                                                       og klarer seg godt til dagen etter - sålenge den får nok luft. 


Hvis fillen virkelig er møkkete/bløt, så bør den kastes etter endt maleøkt. Hvis man kaster filler i vanlige (utestående) søppelbøtter, så væt dem med vann først! Tenk spesielt på dette når det begynner å bli varmt i været.

Andre muligheter er å kjøpe en beholder for ildsfarlig avfall. Det koster selvfølgelig en liten ukelønn, og kan bl.a. finnes her. Rådene fra Storebrand tilsier at man likevel ikke oppbevarer fillene lenge i beholderen, men kaster/brenner dem utendørs relativt raskt. Og det kan være lurt at også filler som kastes i slike beholdere, vætes med vann først.
Noen brenner fillene i ovnen hjemme, men jeg er relativt usikker på hvor lurt det er - med tanke på pipebrann... Oljefylte filler er imidlertid utmerkede når det gjelder å få igang bål utendørs!

Velkommen i min malekursgruppe på Facebook: Malekurs ved Jan-Ove Tuv.



3 kommentarer:

  1. Takk for innlegget. Det er mange som ikke tenker seg om.

    SvarSlett
  2. Hei Inger Karin,

    Ja, dette er viktig å være klar over. En bekjent av meg hadde f. eks. en oljefille i lommen sin - helt til den begynte å bli varm…!

    SvarSlett
  3. Er valnøttolje selvantennelig? ... Og hvis jeg oppbevarer penslene i en metallboks med rå linolje, er dette en potensiell brannfare, eller er det ikke det når det er en åpen beholder?

    SvarSlett